/
Blog

Nastavení foilu pro wingfoiling

24.09.

V tomto článku se rozepíšu o nastavení hydrofoilu, co ovlivňuje jízdní vlastnosti a řekneme si základní pojmy ve tvaru křídel. Jelikož v tomto ohledu panuje spousta nejasností a každý výrobce uvádí jiné údaje. Probereme z čeho se hydrofoil skládá a jaký bude ideální setup pro začínající wingfoil jezdce, ale i pro zkušenější ridery.

4 hlavní části hydrofoilu

Mast

Noha, na které stojíte, může být z hliníku nebo z karbonu. Délka mastu vhodná pro wingfoiling je 70–95 cm. Ideální délka pro začátečníky je 70–80 cm a pro pokročilé v našich běžných podmínkách 80–85 cm. Délka 90–95 cm je vhodná pro zkušené jezdce nebo pro jízdu na rozbouřené hladině. Délky nad 95 cm se pro wing používají jen zřídka; většinou je vídáme u závodníků nebo výkonnostních jezdců. Takto dlouhý mast není tak stabilní jako kratší verze. Velkým problémem u karbonových mastů je také tuhost, proto kvalitní, tuhé karbonové masty váží téměř stejně jako hliníkové. Karbonový mast však přináší menší odpor, protože bývá zpravidla tenčí, a navíc poskytuje rychlejší reakci na podněty jezdce.

Fuselage

Trup, který namontujete na mast a na jehož konce našroubujete přední a zadní křídlo, může být vyroben z hliníku nebo z karbonu. Tato konstrukce zvyšuje tuhost a snižuje hmotnost. Délka fuselage zásadně ovlivňuje stabilitu a jízdní vlastnosti foilu. Čím je fuselage delší, tím je let klidnější a lépe kontrolovatelný. Naopak kratší fuselage dává foilu vyšší ovladatelnost, točivost a usnadňuje „pumpování“ prkna při vzletu. Ideální délka fuselage pro začátečníky je 70–80 cm. Zkušenější jezdci mohou používat fuselage dlouhou 60–66 cm, zatímco experti sahají po délce 55–64 cm. Pro windsurfing-foiling je vhodná délka fuselage 75–90 cm.

Přední křídlo

Přední křídlo je pro vztlak nejdůležitější částí foilu. Zpravidla bývá vyrobeno z karbonu, protože žádný jiný materiál by nevydržel obrovský tlak při jízdě. Zde je vhodné zmínit se o terminologii předních křídel. Toto vysvětlení vám pomůže pochopit základní prvky jejich designu a důvod, proč má každý výrobce ve své nabídce několik různých tvarů. Při výběru předních křídel je dobré zaměřit se na klíčové vlastnosti, které určují, jak se křídlo bude chovat. Konkrétně jde o tyto:

Duotone Crest

Back wing

Zadní křídlo je vždy menší a ovlivňuje stabilitu při levitaci. Jeho rozměr (u foilů prodávaných jako kompletní set) bývá vhodně zvolen v závislosti na velikosti předního křídla. Pokud chcete výrazně změnit jízdní vlastnosti bez pořízení nového předního křídla, vyplatí se vyměnit právě zadní křídlo.

U zadních křídel jsou důležité podobné parametry jako u předních, ale konstrukčně se liší: negenerují vztlak zespodu, nýbrž z horní části. Některá křídla mají tzv. winglets (zahnuté konce), které napomáhají udržet přímý směr jízdy.

Obecně platí: čím menší zadní křídlo, tím menší vztlak předního křídla, nižší stabilita, vyšší rychlost a lepší točivost. Naopak větší zadní křídlo znamená větší stabilitu, dřívější vzlet do levitace, ale také nižší rychlost a horší točivost.

 

Terminologie foilu

  • Span – rozpětí křídla, tedy délka od jednoho konce k druhému. Jde o parametr, který zásadně ovlivňuje vztlak foilu: čím větší rozpětí, tím větší vztlak.
  • Chord – šířka foilu (v úhlu 90° k rozpětí), měřená v nejširším místě, tedy u uchycení k fuselage.
  • Mean Average Chord – jak název napovídá, průměrná šířka foilu v celém rozpětí. Tento údaj zásadně ovlivňuje rychlost foilu a zároveň stall speed (rychlost, při které se foil propadne z levitace). Čím menší je average chord, tím je foil rychlejší; čím větší, tím více odpouští a je vhodný pro začátečníky. Když rozpětí křídla vydělíme mean average chordem, dostaneme Aspect Ratio, parametr, který rozděluje foily na high-, mid- a low-aspect.
  • Thickness – tloušťka foilu.
  • Aspect Ratio - Když rozpětí křídla vydělíme chordem, dostaneme AR.

Low aspect 6 - 7,5  aspect ratio

Mid aspect  7,5 - 9,9 aspect ratio

High Aspect 10 + aspect ratio

  • Foil Section – pojem označující tvar profilu foilu a místo, kde je nejtlustší. Při pohledu na náběžnou hranu (přední část) si všimněte, zda je ostrá nebo zakulacená a kde se nachází největší tloušťka. To nejvíce ovlivňuje vztlak a napoví, kdy foil ztratí nosnost. Pokud je nejtlustší část posunuta hodně dopředu, výsledkem je větší vztlak, nižší stall speed a pomalejší foil, který je vhodný pro začátečníky.
  • Camber – zaoblení křídla foilu. Čím větší camber, tím větší vztlak, ale také větší odpor a pomalejší jízda.
  • Area – plocha foilu, základní údaj uváděný většinou výrobců. Mnoho jezdců se orientuje právě podle tohoto parametru, může však být zavádějící, protože všechny výše uvedené vlastnosti zásadně ovlivňují jízdní charakter foilu. Například je možné mít přední křídlo s menší plochou, které produkuje větší vztlak než křídlo s větší plochou, pokud má větší tloušťku a camber.
Chord vs Span

Vždy  doporučuji se poradit se zkušeným jezdcem či prodejcem ohledně výběru vhodného foilu. Další možností je důkladně prostudovat popisy předních křídel na stránkách výrobce, které by měly s výběrem pomoci.
Obecně lze říci, že pro začínající jezdce je vhodnější přední křídlo s nízkým nebo středním aspect ratio (LOW/MID) a s větší tloušťkou i šířkou (chord). Orientačně lze doporučit tyto velikosti podle hmotnosti jezdce:

  • do 75 kg: 1200–1500 cm²
  • 75–85 kg: 1400–1700 cm²
  • 85–100 kg: 1700–2000 cm²
  • 100 kg a více: 2000–2500 cm²

Jak postupovat při výběru druhu předních křídel DUOTONE:

V ZÁVISLOSTI NA VÝROBCI JSOU TŘEBA DALŠÍ SOUČÁSTI

  1. Baseplate (mounting plate) – některé foily (především karbonové) mají zakončení mastu, kterým se foil napevno připevňuje k prknu. Hliníkové masty jsou zpravidla rozebíratelné. Výhodou je nižší cena samotného mastu, pokud chcete měnit jeho délku.
  2. Šrouby a matky – u většiny hydrofoilů jsou součástí balení matky a šrouby pro připojení foilu k prknu. Toto však neplatí pro windsurf foily se
  3. Šroubky pro montáž fuselage a křídel – používají se k pevnému spojení trupu a křídel s ostatními částmi foilu.
  4. Shims – neboli podložky pod zadní křídlo. Používají se hlavně u windsurfingového foilingu k nastavení vztlaku, který zadní křídlo produkuje. U wingfoilingu se využívají jen zřídka, protože vztlak lze doladit polohou mastu nebo postavením jezdce.

     

Základní nastavení foilu

Když půjdete poprvé na vodu, vždy dejte mast foil na střed kastlíku, jedná se o základní nastavení, od kterého se můžete posunout dále. Pokud jste absolutní začátečník, je vždy dobré oslovit zkušenějšího jezdce, zda by se na vašem kompletu svezl a pomohl vám se základní polohou mastu. Pokud nikoho takového neznáte střed, je dobrá volba, pokud jste těžší jezdec 85 kg plus, posuňte foil více dopředu ze středové pozice, cca o 1 cm. Pokud jste naopak lehčí 65kg mínus, tak naopak více dozadu, cca o 1cm.  Pokud máte problém se vznést, posuňte foil dopředu, nebo změňte postoj na plováku více do zadní části. Podložky pod zadní křídlo v začátcích nedáváme žádné, nebo pokud výrobcem není doporučeno jinak. V případě windsurfing foilingu, když je na plováku Deep Tuttle box, se využívají na korekci balancu podložky pod zadní křídlo. Nebo se dá balanc ještě ovlivnit pozicí jezdce na plachtu a polohou poutek.

Poloha mastu v kastlíku

Stále Vám není vše jasné? Hydrofoil wingfoiling nám není cizí, zkuste napsat Márovi nebo Lukášovi o radu.

Líbil se ti tento příspěvek? Pošli ho dál...


Čeština

Máte nějaký dotaz?

Rádi vám poradíme

+420 228 229 968

Po–Pá: 9:00–17:00

Snowboardel.cz | Specialista na extrémní sporty