Young Blood Camp 2025- wingfoilový kemp pro děti 7-17 let.
15.04.251x přečteno
PřečístLoňskou sezónu jsme se s Pavlem B. rozhodli, že se naučíme pumpfoiling, neboli tzv. dockstart. Asi stejně jako většinu z vás,nás napadlo, že to nebude nic složitého, protože to přece na tom videu vypadá fakt jednoduše. Jelikož se oba považujeme za dobré wingfoilery, měli jsme představu, že to tam pošleme hned první den, ideálně na desátý pokus. Chyba-takhle to nefunguje. Nakonec po čtyřech dnech a stovkách nezdařilých pokusů přišel první úspěšný let. Cca 15sekundový. Postupem léta jsme se oba vyjezdili a už se dá říct, že si ježdění opravdu užíváme. Často dostáváme otázku: "Jaký má smysl vlastně ten pump foiling a co nás na tom tak baví, když sebou pořád třískáme o vodu?" Nejjednodušší odpověď je, že se jedná o dovednost, která výrazně vylepšuje ostatní foilingové aktivity a také ve skupině to začíná být opravdu zábavné, hlavně když okolo jezdí lodě, které vám mohou udělat menší vlnku. Jakmile to člověk začne zkoušet, nedá mu to a zkouší to pořád dokola, protože každým pokusem a nezdarem se posouvá dál a přichází na nové věci. Někdy ty dvě hodiny učení uběhnou fakt rychle. Člověk si parádně pokecá s kamarády, zasměje se při pádech a nezdarech a zlepší si fyzickou kondici a ovládání foilu.
V tomto článku se vám pokusím přiblížit jaký vlastně pumpfoiling je, a pokusím se předat zkušenosti z naší pražské pumpfoilové skupinky, která se již rozrostla na 8 pumpfoilerů.
Zatímco startování z mola bývalo okrajovou aktivitou, s vylepšením hydrofoilů si získává větší a větší popularitu hlavně na spotech, kde moc nefouká. Efektivnější foily vedou k delším letům, ale také usnadňují začátečníkům zapojení do tohoto sportu. Díky specializovanému vybavení, je naučení pumpfoilingu snazší než dříve, a z naší zkušenosti je nejlepší rovnou sáhnout po specializovaném pumpfoilovém vybavení a nešetřit hlavně na foilu, který vám ušetří stovky nekontrolovaných pádů do vody
Start z mola zahrnuje běh podél mola s foilem ponořeným do vody a poté následuje nejsložitější část, a to je náskok na prkno s cílem dopadnout vyváženě, abyste udrželi hybnost a začali pumpovat foil. V praxi jsme měli teorii zvládnutou parádně, ale jakmile přišlo na provedení, tak jako většina začátečníků, jsme začali experimentovat s technikou provedení náskoku, která nám přijde nejvíce přirozená. Po většinu času se první pokusy podobali experimentům jak sebou co nejefektivněji třísknout do vody. Pokroky jsou minimální a klíčem k úspěchu byla vytrvalost. Při začátcích je důležité oslavovat i malé úspěchy, jako je dopad jednou nohou na prkno, dopad oběma nohama na prkno nebo krátký skluz od mola.
Správné vybavení nám usnadnilo začátky a hodiny pokusů. Pokud jste na YouTube sledovali profíka, který dělá dockstart na foilu, který používá na wing foiling, tak to ani nezkoušejte. Nikam vás to neposune a učení bude hodněnekonečné. Kombinace, kterou většina pumperů z naší skupinky používá a také se tom nakonec naučila jezdit je velký HA foil s plochou nad 1750 cm²a malé prkno. Malé prkno má menší hmotnostní setrvačnost, což usnadňuje rozvoj pumpovací techniky, zatímco velký foil generuje vztlak při nižších rychlostech, což usnadňuje začátek.
Je však třeba poznamenat, že pumpfoiling je možný s různými foilovými sestavami, pokud dokážete vytvořit dostatečnou rychlost pro generování vztlaku a máte dovednosti k jeho udržení. Na sociálních sítích často vidíme sponzorované jezdce pumpfoiling na různých velikostech foilů, takže teoreticky je to možné. Ale pokud nejste profi wingfoil jezdec, tak je správné vybavení klíčem k úspěchu.
Mezi osvědčené foily pro začátečníky v pumpfoilingu patří Axis PNG 1150 a 1310, Duotone AMP 1750 a 2145, Sabfoil Leviathan 1350 a další. Tyto foily se také hodí pro SUP foiling a wingfoiling v ultra slabém větru.
Můj začátečnický set byl Duotone AMP 1750 s 82 cm dlouhou hliníkovou nohou a 66 fuselage, a prkno Duotone Sky Surf 35l, toto prkno jsem zvolil, protože můj cíl je se naučit prone foiling. Vhodnější by byl plovák Duotone Strider. Moje váha je 85kg.
Pokud už máte foilovou sestavu, nejlevnější cesta k pumpfoilingu je koupit křídla od téže značky, od které máte již komponenty a zakoupit pump/prone foil plovák, nebo malý wingfoil plovák.
Foil: Přední křídlo určené na pumpfoiling s větším AR a plochou 1 500–2 300 cm² dle váhy jezdce. Mast 75 cm – stačí hliník, i když je karbon přesnější a pevnější, tak hliník je pro většinu jezdců dostačující. Fuselage 63–67 cm je ideální střed pro začátečníky, pro lehce pokročilé je vhodná i 60cm fuselage. Plovák ideálně krátký, lehký a pevný. Výtlak mezi 10–45 l.
Když začínáte, budete potřebovat velké množství vztlaku, což vám pomůže při přistání na prkno a při prvních pumpovacích pokusech. Tzn., čím větší rychlost na začátku, tím získáte více času na srovnání se. Takže start s rozběhem se ukázal jako nejsnazší. Umístěte foil na střed boxu a běžte to zkoušet. Pozici neměňte, potřebujete získat přehled o tom, kam umístit nohy na plovák, ať je pak nemusíte za jízdy posouvat.
Jakmile se zdokonalíte v přistávání na prkno, následuje krátký skluz, začnete vnímat, jak foil funguje a generuje vztlak. Dalším krokem je kontrola tohoto vztlaku a skluzu během prvních pumpů. Hlavním cílem je spojovat více pumpů dohromady s pečlivým načasováním mezi pumpováním a skluzem.
Jak jsem tuto fázi náskoku překonal a začal se zlepšovat v naskakování a odrazech, přišla fáze, kdy už jsem byl schopný jet a pumpovat krátkou vzdálenost. Jen jsem stále nechápal, jak je možné, že po ujetí cca 15-30 vteřin jsem absolutně vyřízený a nevěděl jsem co dělám špatně. Klíčem k delší pohodlné jízdě byla pro mě změna postoje a optimálního rozložení váhy vůči vztlaku foilu. Dříve mi zadní noha vypověděla službu cca po 45 vteřinách jízdy. Optimální rozložení váhy je klíčové a stále v něm dělám pokroky. Dosud nemám ani zdaleka úroveň, díky které bych byl schopný jezdit absolutně komfortně. Lépe řečeno - někdy se to povede hned od začátku a někdy ladím postoj dalších 15 vteřin jízdy. Ideální postoj je pro mě cca na šířku ramen, tedy užší postoj, kdy je možná lepší efektivita pumpování a není potřeba dělat přehnané pohyby. Další klíč k posunu v jízdě je mít postoj tak, že je těžší zatlačit špičku prkna dolů. Díky tomuto postoji cítíte vztlak foilu hlavně pod přední nohou a při jízdě najednou přestane umírat zadní noha. Glide je více efektivní a přichází lepší kontrola a větší rychlost jízdy. Protožře se již celou dobu nesnažíte foil udržet nad hladinou, ale naopak se snažíte generovat dopřednou rychlost. Tato zvýšená rychlost vede k ještě většímu vztlaku a lepšímu komfortu jízdy.Ovšem je potřeba říct, že jakmile jsem to s tímto postojem přehnal, bylo to kontraproduktivní. Takže zkráceně řečeno- stále je se co učit a člověk se učí formou pokus-omyl. Je dobré mít vše nastudované, ale nakonec nejdůležitější je jezdit, jezdit, jezdit, zkoušet, zkoušet a zkoušet.
Zvládnutí pumpfoilingu mi nejenže poskytlo zábavnou aktivitu během období bez větru, ale také zlepšilo mé chápání foilu. Jsem schopný jezdit wingfoiling v daleko slabším větru, rozjezd není problém a otočky jsou daleko snazší. Na základě pumpfoilingu jsem upravil postoj na wingovém prkně a polohu foilu.
Pumpfoiling mohu provozovat hodinku po práci, nemusím jezdit daleko (Vltava je pro mě za rohem) a navíc je to skvělý leg day workout. A pokud se chcete naučit další foilové disciplíny jako prone či downwindfoiling s pádlem, je to klíč k těmto disciplínám.
Tak se pusťte do tréninku a brzy se vás budou lidé ptát, zda vaše prkno nemá motorek
Registrujte se a získáte nabité výhody
Přehled objednávek
Rady a tipy odborníků
Slevu 5-25% na vše
Informace o akcích