Přední ráhnová koncovka North Sails iFront 2.0

Každý, kdo trochu sleduje vývoj ve windsurfingové branži, ví, že v podstatě jediná značka, která každoročně přichází se skutečnými inovacemi, je North Sails. Všichni ostatní výrobci prezentují převážně jen designové a kosmetické změny. Naproti  tomu se vývojáři u North Sails nebojí a předkládají stále nová a nová vylepšení, která posouvají windsurfing ke skutečné technické dokonalosti. Za zmínku stojí určitě ráčnový nástavec Power.XT, který u jezdců již zcela zdomácněl, a leckteří si již vůbec nedokáží představit, že by strojili plachty s obyčejným „neráčnovým“ nástavcem. Takových příkladů je celá řada a jedním z nich je také přední ráhnová koncovka iFront. Když před třemi lety představil North Sails kompletně překopané a od základu inovované ráhno, byla tato koncovka opravdu nadčasová, vymyšlená do detailů, konstrukce chráněná šesti celosvětovými patenty, funkční, prostě paráda. Po odladění několika dětských nemocí fungovala naprosto bezproblémově a nikoho by nenapadlo, že by se na ní v brzké době mohlo nebo muselo něco zásadnějšího měnit.

Jaké tedy bylo překvapení, když na posledním meetingu byla představena koncovka úplně nová, která s tou loňskou nemá společného prakticky vůbec nic. Proč, když ta stará fungovala bezproblémově? To byla ta základní otázka. Zde jsou odpovědi:

Aerodynamický design zohledňuje poslední  trendy, a hlavně se teď hodně řeší váha. Nová koncovka je nejenom štíhlejší a zaoblenější, ale hlavně o 35% lehčí než stará verze !! Se svými max. 345 gramy je bezkonkurenčně nejlehčí přední ráhnovou koncovkou na trhu.
90% ráhen na trhu je vybaveno stejnými nebo podobnými koncovkami pocházejícími z Číny, které se liší pouze v designu a v detailech. Naproti tomu North Sails má vlastní vývoj a výrobu v evropské fabrice CTM.

northsails_2015_ifrontwaage

Aktuálně jsou na trhu dva základní systémy předních ráhnových koncovek:
1. Výkonově orientované systémy (Neil Pryde, North Sails iFront 1.0). Tyto nekompromisně „tvrdé“ přední koncovky jsou skálopevné ve všech směrech a nabízejí maximální vertikální tuhost. To vede k extrémně tuhému spojení ráhna se stěžněm, neprobíhá žádný vertikální flex. Přizpůsobení různým průměrům stěžně je možné pouze „V“ geometrií vnitřku koncovky. To  vede k bodovému zatížení stěžně s nebezpečím klouzání koncovky po stěžni nebo  díky vysokému tlaku na malé ploše i možnému riziku poškození stěžně.
2. Běžná konstrukce (Aeron a další OEM verze používané na asi 90% ráhen na trhu). Tyto koncovky pruží ve všech směrech a měkké bočnice umožňují přizpůsobení na různé průměry stěžňů. Toto řešení chrání stěžeň a zamezuje klouzání koncovky po stěžni.  Nevýhodou je, že tato konstrukce nabízí pouze velmi malou vertikální tuhost, což má dopad na nízký výkon.

Nyní poprvé konstrukce koncovky iFront 2.0 nabízí kombinaci výhod obou uvedených provedení:

A  Na rozdíl od jiných koncovek, extra dlouhé nerezové šrouby (osy) jsou přímo součástí bočnic koncovky a zaručují maximální vertikální tuhost, tím tedy přímý přenos síly z ráhna do stěžně a tedy maximální výkon

B   Částečně vykrojený střed objímky dává koncovce efekt pantu nebo závěsu, objímka pasuje na jakýkoliv průměr stěžně bez viditelných mezer, tedy je toto spojení pro stěžeň velmi šetrné a přitom extrémně odolné proti klouzání.  Žádná jiná koncovka na trhu nepasuje tak přesně na stěžeň se současnou jeho ochranou. To platí jak pro SDM stěžně, tak i pro RDM, přizpůsobení může být provedeno během několika sekund díky vyměnitelnému friction padu.

15_ifront2_combined3

Je veřejným tajemstvím, že různé jízdní podmínky vyžadují rozdílnou vertikální tuhost přední koncovky, aby byl zaručen optimální přenos síly z ráhna na stěžeň a tím zaručen maximální výkon celého oplachtění.  Z tohoto důvodu se koncovka iFront 2.0 vyrábí ve dvou různých provedeních s rozdílnou vertikální flexí, každé je optimalizováno právě pro disciplínu ke které je určeno:

  • Tuhost I s 15% vertikální flexí má velmi tuhé spojení ráhna se stěžněm a tím přímý přenos síly na celé oplachtění a maximální kontrolu. Tato verze je použita u ráhen RED, SILVER, a také GOLD a PLATINUM až do délky 170cm
  • Tuhost III s 0% vertikální flexí a nejtužším spojením ráhna se stěžněm a maximálním výkonem, je použita u všech ráhen pro velké plachty, tedy ráhna GOLD a PLATINUM od délky 190 cm výš.

Zpětná kompatibilita je samozřejmostí, tedy jakýkoliv starší N/S stěžeň je 100% kompatibilní s novou koncovkou iFront 2.0.

Na závěr článku je nutné zmínit důležité upozornění: Pro SDM a RDM stěžeň musíte mít koncovku vybavenou příslušným friction padem, už to není tak, jak bylo zvykem, tedy že každá koncovka je vždy na SDM a při použití s RDM stěžněm vložíte RDM adaptér.  Nyní s novou koncovkou musíte použít buď SDM pad, nebo RDM pad, jeden z nich. A ne všechna ráhna mají v základu oba pady, je to takto:

RED:   všechny délky – pouze SDM pad
SILVER:  140-190 – pouze RDM pad, 150-200 a 160-210– oba pady, SDM i RDM, 180-230 a 200-250 – pouze  SDM pad
GOLD:  140-190 pouze RDM pad, 160-220 a 170-210 oba pady, 190-250 – pouze SDM pad
PLATINUM: 1490-190 pouze RDM pad, 160-210 oba pady, 170-210,190-250,240-290–pouze SDM pad

Z uvedeného plyne nejdůležitější závěr – pokud chcete používat ráhno Silver, Gold nebo Platinum 140-190 na SDM stěžeň, musíte k ráhnu dokoupit extra SDM pad !! Extra pady jako náhradní díl budou běžně skladem od jara 2015 po začátku jarní sezony.

Sepsal:

Albert

Kategorie: Windsurfing