Novinky u North Kiteboarding 2014

North Kiteboarding 2014

Po tradičním meetingu distributorů, který proběhnul letos na řeckém ostrově Kos, bych Vás chtěl stručně seznámit s novinkami, které si pro rok 2014 připravila vedoucí značka na světovém kitovém trhu, North Kiteboarding.
Hegemonie značky NKB na světovém trhu pokračovala i v roce 2012/2013, North prodal letos ještě o něco víc kitů než v loňské sezoně, celkem 27 700 kousků je jistě velmi přesvědčivé číslo, které není třeba nějak zvlášť komentovat… Odstup od ostatních konkurentů je stále propastný a je jasné, že tento výsledek je podložen nejenom kvalitní a úspěšnou reklamou, ale hlavně kvalitou produktů samotných, to je naprosto jednoznačné.

Co tedy nového můžeme očekávat v roce 2014?

Stručný přehled hlavních změn:

  • Barevné provední kitů je dost podobné jako letos, hlavní princip jednoduchosti zůstal zachován, ale odlišnosti samozřejmě jsou. Prkna včetně directionalů jsou teď barevně podobná kitům, mě osobně se to moc nelíbí, ale je to jistě věc názoru, každému se líbí něco jiného.
  • Kite FUSE už nebude v roce 2014 pokračovat a naproti tomu přibyl nový model s názvem DICE, což je lehký tříspírový kite určený pro freestyle/wave. Má podobně céčkový shape jako Vegas a měl by vyhovovat hlavně jezdcům kteří mají freestylové ambice, současně ale také jezdí rádi vlny a potřebují kite schopný dobře fungovat právě v obouch těchto jízdních režimech. Na rozdíl od Vegase lítá DICE primárně na čtyřlajně, samozřejmě s možností použít pětilajnu, jako u všech ostatních North kitů (s výjimkou Rebela a Vegase, které fungují pouze na pětilajně)
  • Názvy modelů s výjimkou DICE zůstávají, legendární Rebel je pořád Rebel a potřebuje pětilajnu, Vegas je stále „pure freestyle/wakestyle machine“, závodní freestylový speciál. Nové Dyno 2014 bude s ohledem na odlišný timing při registraci race vybavení až v červnu příštího roku, do té doby stále funguje Dyno 2013, stejně jako board Race 69. Nové Evo a Neo je momentálně ještě ve stádiu vývoje a bude uvedeno na trh až v prosinci (Evo), respektive únoru 2014 (Neo).
  • Kity mají opět velké množství drobných technických vylepšení, za zmínku stojí hlavně zcela nový nafukovací/vyfukovací ventil (konečně !!!), který má velký průměr, tedy snadné je jak nafukování, tak vyfukování. Použít lze jakoukoliv běžnou pumpu s ukončení hadice standardním bajonetem (tedy se již nepoužívají nástavce, bajonet se přímo napojí na ventil. Otočením vnitřního dílu se pak ventil zavře nebo otevře, průměr je velký a tedy vyfouknutí kitu je otázkou chvilky, není ani nutné otevírat vypouštěcí boční ventil. Tímto novým ventilem budou vybaveny všechny nové kity s výjimkou Vegase, upřímně řečeno jsem nepochopil proč, prostě to tak je.
  • Co se týče exklusivity ohledně materiálu Technoforce D2, na meetingu se o tom nehovořilo, uvidíme jak se situace vyvine…
  • Bar je na první pohled skoro stejný jako letos, ale není to tak úplně pravda, změn je poměrně dost. Vlastní bar je nově vyroben ne z duralu, ale kompletně z polyamidu, odolnost je prý stejná nebo vyšší a bar je trochu pružný, což je prý výhoda (?). Průměr je stejný jako doposud, ale potah je tlustší na úkor průměru vlastní trubky, v ruce je to znát, potah je opravdu velmi příjemný na omak i pak při jízdě (osobně jsem vyzkoušel). Na iron hearthu je změněn loop i chicken dig, obojí je z měkčího materiálu a lépe se s tím pracuje. Výměnný plastový střed, což je známá bolest u letošního modelu sice zůstal stále plastový a výměnný, ale je úplně přepracovaný a dle tvrzení výrobce by měl už vydržet podstatně víc (no uvidíme). Důležitá je ale následující změna: oba bary (pětilajna i čtyřlajna) budou stále v pěti různých verzích, podle délky lajn, ale místo 32m jak bylo letos bude nově jen 30m. Důležité ale je, že pro 19 a 22m bude vlastní bar kratší, velikost označená jako S/M s délkou 49/42cm. Pro lajny 24, 27 a 30m bude bar ve velikosti M/L s délkou jako doposud, tedy 53/46cm. Většina běžných riderů bude stále asi preferovat zlatý střed, tedy bar 24m, ale např. pro Vegase v jakékoliv velikosti je doporučen bar 22m, na freestyle je to prostě potřeba.
  • Twin tip kiteboardy co se týče názvu modelů zůstaly nastejno jako letos, výrazně prý byla zvýšena odolnost u řady Team series, která se letos prý dost lámala. Combo Entity doznalo drobné změny, hlavně byla zvýšena výška padu pod patou a combo je nyní opravdu megaluxusní, jak bačkory, osobně jsem vyzkoušel.
  • Directional boardy jsou stále oblíbenější a v této oblasti došlo k zásadní změně – protože stále více jezdců preferuje strapless styl, tedy jízdu bez poutek, budou všechny directional boardy vybaveny standardně pouze zadním padem, bez poutek a bez předního padu, samozřejmě s flosnami. Pokud budete chtít prkno komplet tak jak tomu bylo doposud, bude nutné dokoupit sadu dvou poutek včetně šroubů a také přední pad, který pak nalepíte na board. Ti co jezdí bez poutek ocení o něco nižší cenu boardu, nebudou muset platit za něco co nevyužijí. Barevně jsou directional boardy podobné jako kity a TT prkna, uvidíme jak se bude design líbit široké veřejnosti. Závodní řada Pro Series doznala změnu technologie, bohužel kosmický materiál innegra carbon znamená i znatelný skok v ceně směrem nahoru. Nejoblíbenější modely WAM a KONTACT zůstávají hodně podobné, a to jak shapem a rozměry, tak cenou.
  • Trapézy a bagy budou opět ve dvou barevných provedeních, výraznější POP (cihlově červená) a konzervativnější SOUL (šedo černá), důležitá změna je ta, že již nebude v nabídce model Transformer, u nás velmi oblíbený hlavně v zimě na snowkiting. Místo toho bude možné koupit klasický Airstyler a k němu doplněk Transformer seat, což je ta samostatná sedací část. Ta se suchým zipem připne na Airstyler a budete mít stejný trapéz jako byl doposud Transformer. Jak bývá v podobných případech běžné, bohužel součtová cena za Airstyler+Transfomer seat vyskočí dost směrem nahoru….
  • Kolekce oblečení, která byla v minulosti poměrně široká, se znovu vrací do pozice promo, tedy jen pár modelů které se přímo váží k hardwaru. Zřejmě u NKB usoudili, že nějaká široká kolekce nemá smysl, s ohledem na velký výběr oblečení značky ION, kterou stejně převážná většina North riderů obléká..

Díky vhodně zvolenému místu letošního meetingu bylo možné konečně poměrně slušně vyzkoušet některé novinky i na vodě. Vyzkoušel jsem Rebela, Dice, Select 138 s následujícími poznatky: Rebel je nesmrtelná klasika, nedokážu dobře posoudit jaké konkrétní změny jsou ve srovnání se staršími modely, ale jízda s Rebelem 2014 je fakt pohoda po všech stránkách, super rozsah, přiměřený tah na baru, kite je super stabilní, po chvíli seznámení pak na něj vůbec nemusíte koukat, vždy přesně víte kde je. Super lift a skoky, kite mi opravdu moc líbil. Myslím že pro naprostou většinu běžných freeride jezdců splňuje stoprocentně všechny požadavky jaké takový jezdec může mít a nevěřím že by s takovým kitem nebyl někdo spokojen. Na druhé straně DICE ve stejné velikosti je rychlejší co se týče obratnosti, ale pozor, shape je prakticky céčko, je tedy třeba počítat s tím, že rozdíl v tahu je zhruba jedna velikost, tedy DICE 12 jede zhruba jako Rebel 10, možná 11, každopádně ten rozdíl je znatelný. Ale to je přirozené, na druhé straně je DICE opravdu super obratný a i depower se blíží spíš k Rebelu či Evu a je určitě větší než u Vegase. Myslím že Dice se povedl, na vlny i na freestyle bude super, nejlíp asi s barem 22m. Důležitá bude určitě i znatelně nižší cena ve srovnání např. s Rebelem…
Prkno Select 138 s NTT combem nepotřebuje komentář, kdo někdy na Selectu stál ví své, Mercedes je prostě Mercedes..
Nějaké obrázky i další informace mám, ale z důvodu přísného zákazu uveřejňování na internetu před datumem oficiálního uvedení na trh je nemůžu v tomto článku použít, takže až později…

Dostupnost a cenový výhled
První Rebely a Vegasy 2014 stejně jako bary a TT boardy by měly být dostupné v průběhu srpna 2013. V průběhu září pak i directional boardy, nové bagy a trapézy. Začátkem prosince pak bude nové Evo, v únoru následujícího roku i Neo. Koncem června 2014 pak Nové Dyno a Race board včetně flosen.
Stručný cenový výhled – vysoký kurz dolaru a běžné meziroční zdražení od výrobce ve výši 5-8% znamená bohužel i obdobné zvýšení našich prodejních cen. U kitů to bude pravděpodobně +cca 2000 Kč, u barů stovka nebo dvě, TT boardy zůstanou téměr nastejno, directionaly díky chybějícím poutkům a padu lehce zlevní. O nějakou stovku budou dražší i trapézy a bagy, ale to budou změny jen kosmetické. Ceny jsou zatím jen v nástřelu, uvidíme jak se vyvine kurz hlavně dolaru, na kterém závisí ceny kitů a barů.

Sepsal: Albert

Kategorie: Kiteboarding