Novinky North sails pro sezonu 2014

Novinky od North Sails pro rok 2014

Značka North Sails je stálicí na windsurfingovém nebi již po mnoho desetiletí. Žádná jiná windsurfingová firma či značka nepřinesla do tohoto sportu tolik inovací jako North Sails,to je jasná a jednoznačná skutečnost, o které nemůže být jakákoliv pochybnost. Ani v příští sezoně 2014 se North Sails od této cesty neodklonil a opět přinese množství nových nápadů, inovací, technických a technologických vylepšení, které tento sport posunou opět o pár kroků směrem k dokonalosti a uživatelské přívětivosti.
Současně nabízí North Sails zcela ojedinělé záruční podmínky, které opět nemají na trhu konkurenci. Neomezená dvouletá záruka na ráhna Silver HD, stěžně RED, SILVER a PLATINUM, podobně jako pětiletá záruka na plachty, to vše se zcela vymyká srovnání s jakokoliv jinou WS značkou na trhu.
V těchto trendech bude pokračovat značka i v roce 2014. Přes vzrůstající exportní ceny způsobené zvýšením ceny práce na dálném východě i podstatným zdražením základních materiálů se stále snažíme držet ceny produktů North Sails na srovnatelné úrovni s ostatní konkurencí, přestože všude jinde ve světě je tato značka výrazně dražší.

Stručný přehled produktů North Sails pro rok 2014

Plachty – to je to hlavní na co se u North Sails v produkci pro příští rok zaměřili.

HERO – lehká čtyřspírová radikální wave plachta, nyní přepracovaná tak, že funguje pro jezdce jakékoliv váhové kategorie. Jednoznačné doporučení od vývojářů – používejte nejlépe s multifin boardem !
Velikosti 3,4 – 5,6, použití výhradně s RDM stěžněm !

SOUL.WAVE – SOUL.STYLE – “kontrolovaný power” Zbrusu nový koncept wave plachty, která sice nebude mít v našich podmínkách asi velkou odezvu, ale pokud drtíte velké vlny někde na Maui, rozhodně by jste o ní měli uvažovat. Čtyři spíry, kdy ta nad ráhnem nejde přes celý profil, ale končí “oldschoolově” kus od stěžně, dacronový přední bán, vypadá to divně, že.. Ale opak je pravdou, tato plachta dle tvrzení výrobce generuje největší power na čtvereční metr plochy, a to zvláště při non-planing podmínkách. Každý kdo kdy stál na wave prkně, když se před ním topořila ohromná bestie a v plachtě neměl nic, ten pocit bezmocnosti dobře zná… S plachtou SOUL.WAVE by jste podobné situace měli zvládat mnohem lépe !!
Velikosti 4,8 – 6,4,  použití s RDM i SDM stěžněm !

IDOL – druhá generace freestylové plachty. Zohledňuje poslední trendy z oblasti závodního freestylu, na vývoji se podílel mnohonásobný freestyle šampion Gollito Estredo.
Přepracovaný a stabilizovaný top, zamezující flatteringu.
Velikosti 4,0 – 5,9, použití výhradně s RDM stěžněm

IDOL LTD – Redukovaná na maximum ! Nejtechničtější a nejradikálnější freestyle plachta, která byla kdy vyrobena. Design je 100% přizpůsoben požadavkům a přáním jediného jezdce – Gollita Estreda, dlouholeté freestylové hvězdy. Plachta, která nezná kompromis a je určená pro ty, kteří chtějí vyhrávat. ODL laminate a 4mil Ultra film – použití těch nejlepších a nejlehčích materiálů které existují dodávají plachtě nejnižší dosažitelnou váhu.
Super vysoký zadní úvazek a hodně krátké ráhno – přesně tak jak to Gollitovi vyhovuje, a protože vyhrává, něco na tom asi bude :-)
Velikosti 4,0 – 5,2, použití výhradně s RDM stěžněm

VOLT/VOLT HD – nejuniverzálnější wave-freestyle plachta na trhu. Pětispírový design zaručuje stabilitu v širokém větrném rozsahu. Nový model má ještě zlepšený low end díky hlubšímu profilu ve střední části.
2 masts fit all – pouze dva různé stěžně potřebujete pro pokrytí všech velikostí.
Nejvhodnější použití je se single fin boardem !
Velikosti 3,4 – 6,9, použití s RDM i SDM stěžněm.
Existuje také ve verzi HD kompletně z X-Ply materiálu, cenově o něco dražší.

Jak je již u North Sails poslední roky zvykem, HERO, IDOL i VOLT existují ve třech různých barevných kombinacích a jedné extra teamové, která se nyní jmenuje CODE VII a je cenově trochu dražší.

E-TYPE – pro běžného českého freeride jezdce zřejmě nejdůležitější informace. Dlouholetá a téměř legendární plachta Natural končí, stejně jako model X-Type. Bylo rozhodnuto spojit tyto dvě modelové řady do jedné, s názvem E-TYPE. Dohromady s dvou/tří camberovkou S-TYPE pak tyto dva modely tvoří kategorii “performance”. Jaké vlastnosti tedy můžou jezdci zvyklí na Natural očekávat odE-TYPE? Dle tvrzení vývojářů je design plachty E-TYPE zcela podřízen dvěma zásadním požadavkům, které každý běžný freerider má – aby plachta brzo jela a snadno se s ní halzovalo. Stručné, jednoduché. E-TYPE má zvětšený profil v oblasti nad ráhnem a celkový low end byl oproti Naturalu výrazně zlepšen. Současně se díky této modifikaci s plachtou jednodušeji halzuje a po přehození v ní máte okamžitě power. Pro freeride by tedy E-TYPE měl být znatelně lepší než dosavadní Natural.
Velikosti 4,5 – 8,2, použití s SDM nebo RDM stěžněm, od velikosti 7,3 pochopitelně pouze SDM

S-TYPE, Drive a Drive Grom zůstavají hodně po technologické strance hodně podobné jako letos, samozřejmě s novým designem.

RÁHNECH je pár zajímavých změn, spíše drobností, ale při praktickém použití každá taková věc opravdu potěší a ve finále velmi zpříjemní život každému jezdci. První z nich je, že všechny zadní koncovky u ráhen Silver a Platinum, tedy tzv. “vidle” jsou znatelně širší. Toto provedení redukuje úhel u přední koncovky, což v důsledku znamená lepší distribuci síly mezi přední a zadní rukou, příznivější úhel úchopu a lepší handling při wave a freestyle manévrech. Druhá inovace je iTAIL.WAVE – někteří možná mávnou rukou, že to nestojí za řeč, ale není tomu tak – úplně přepracovaný díl který drží zadní úvazek. Úhel drážky do které se vkládá smyčka při loop-loop go systému má nyní mnohem přirozenější úhel, takže to celé funguje bez přetáčení úvazku a navíc je přítomen integrovaný “namotávací” díl, na který navinete přebytečný provaz po vytrimovaní plachty. Sice drobnost, ale každý kdo to vyzkouší to určitě ocení, je vidět že vývojáři u N/S myslí opravdu i na detaily. Další takový detail je ultratrvdý grip, který je u ráhen Silver a Red na nejexponovanějším místě na vnějším povrchu v místě ohybu ráhna. Každý ví, že toto místo odchází nejdříve, protože každé oplachtění položené na břehu se opírá právě v této části ráhna, nyní tedy bude toto místo o řád více odolné. Poslední co stojí u ráhen za zmínku jsou vidle u modelu Platinum (100% carbon), které mají potah ! Pokud vím, žádná jiná značka něco podobného nenabízí, nyní u těchto špičkových a superdrahých ráhen můžete dělat všechny freestyle a wave triky, bez obavy že Vám na zadních vidlích bude klouzat ruka :-)
Co se týká STĚŽŇŮ, je jedna poměrně důležitá změna – v souladu s posledními trendy nebude nadále pokračovat stěžeň RED (35%). Stěžně North Sails budou tedy začínat od modelu Silver s 55% carbonu. Jako cenově srovnatelnou náhradu za RED stěžně pro ty, kteří mají hlouběji do kapsy, nabídneme stěžeň PRO-LIMIT STX 40%, který je cenově velmi podobný a do plachet N/S pasuje velmi dobře, to máme vyzkoušené. Současně je nutné uvést, že neomezená dvouletá záruka, která byla doposud na stěžně RED, SILVER a PLATINUM se nyní bude týkat všech stěžňů, které North Sails v příští sezoně bude nabízet, tedy SILVER,GOLD i PLATINUM. Pokud si tedy koupíte jakýkoliv stěžeň N/S, můžete být bez obav – unikátní záruční podmínky Vás ve štychu nikdy nenechají !

V kategorii NÁSTAVCŮ je také řada novinek, které rozhodně stojí za zmínku. Ráčnový nástavec POWER.XT byl výrazně vylepšen. Jak všichni uživatelé vědí, největší problém tohoto nástavce nastával při odstrojování plachty, kdy v ozubeném mechanismu vznikaly velké rázy a životnost celého nástavce se tím značně zkracovala. Nyní je tento mechanismus zásadně přepracován a při povolování spodního úvazku již k rázům nedochází, protože to funguje podobně jako při napínání – povolování se děje prostřednictvím napínací páky a tím se výrazně šetří celý mechanismus. Touto inovací by se měla životnost celého mechanismu prodloužit až několikrát !
Další novinkou je to, že všechny RDM nástavce budou mít pouze jednu délku, a to 36cm, zatímco SDM zůstanou ve dvou délkách, 28 a 42cm. Výrobce tvrdí, že jakýkoliv RDM nástavec delší než 36cm se časem ohne nebo praskne, prý je to podloženou dlouholetými zkušenostmi. Proto tedy pouze jedna délka, pro RDM stěžně stejně nastavovat víc než 36cm nemá moc smysl..
Důležité je také to, že opět bude v nabídce RDM nástavec s ráčnou, a to POWER.XT RDM 36cm. Ne tedy carbonová verze, jak tomu bylo v minulosti, ale klasická duralová.
North tedy bude nabízet ucelenou řadu nástavců, a to buď bez ráčny, se sofistikovaným systémem kladek, s označením UNI.XT, nebo s ráčnou (nová vylepšená verze), s označením POWER.XT. V obou provedeních bude co do délky stejná nabídka, SDM 28 a 42cm, RDM pak 36cm, fajnšmekři můžou zakoupit obě provedení i ve verzi SHOX, tedy s tlumičem, nebo jen SHOX upgrade kit a stávající nástavec si na verzi SHOX upravit sami.

Tolik stručný výtah z nejdůležitějších novinek od North Sails pro sezonu 2014. Nové plachty budou dostupné již na podzim 2013 (na objednávku), běžně pak skladem na jaře 2014.

K uvedeným novinkám vidíte i obrázky od produktů, které jsou právě uvedeny na trh. Obrázky k ostatním uvedeným věcem uveřejníme postupně až budou dotyčné produkty zveřejněny, musíme ctít pravidla určená výrobcem a nepublikovat novinky na internetu před jejich oficiálním uvedením na trh.

Sepsal: Albert

Kategorie: Windsurfing